مکمل پروتئین کازئین چیست و چه عملکردی دارد ؟Reviewed by Moein Hamrahi on Sep 14Rating: 5.0مکمل پروتئین کازئینمکمل پروتئین کازئین

 

پروتئین کازئین، اصلی‌ترین پروتئین موجود در شیر می‌باشد. این پروتئین ۸۰% شیر گاو را تشکیل می‌دهد و ۲۰% باقی‌مانده آن پروتئین وی می‌باشد. پروتئین کازئین موجود در شیر از طریق اولترا فیلتراسیون استخراج شده و هیچ ماده شیمیایی در آن استفاده نشده است. نتیجه این فرایند افزایش میزان پپتید های بیو اکتیو شیر می‌باشد که از وظایف ایمنی پشتیبانی می‌کنند و منجر به رشد ماهیچه ها می‌گردند. پروتئین کازئین دارای آمینو اسید می‌باشد و به عنوان پروتئین دیرهضم شناخته می‌شود. سه نوع پروتئین کازئین وجود دارد: کلسیم کازئینات، کازئین میسلار و پروتئین ایزوله شیر. کازئین میسلار نوع خالص کازئین می‌باشد و حاوی وی نمی‌باشد. پروتئین ایزوله شیر حاوی وی و کازئین می‌باشد. در شیر گاو، پروتئین ایزوله شیر در حدود ۸۰ درصد کازئین و ۲۰ درصد وی می‌باشد و این امر آن را یک انتخاب مقرون به صرفه می‌سازد.

casein-protein

ویژگی‌های پروتئین کازئین

شیر شامل دو نوع پروتئین وی و کازئین است. درصدی که شیر از پروتئین کازئین به خود اختصاص داده، ۸۰% و درصدی که شیر از پروتئین وی به خود اختصاص داده، ۲۰% است.



مانند سایر پروتئین‌های حیوانی، این پروتئین هم یک منبع کامل پروتئینی است و این به این معنا است که این پروتئین تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن شما را که برای رشد و ترمیم به آن نیاز دارید فراهم می‌کند.

کازئین یک پروتئین مؤثر در عضله سازی

بدن‌سازان و ورزشکاران دهه‌هاست از این پروتئین استفاده می‌کنند.

این پروتئین تمام اسیدآمینه‌های ضروری بدن را دارد و بیشتر آن، اسیدآمینه لوسین است که آغازگر ساخت پروتئین در عضلات است.

در یک مطالعه، مقایسه‌ای بین دو گروه، که گروه اول پروتئین کازئین دریافت کرده‌اند و گروه دوم که این پروتئین را دریافت نکرده‌اند، انجام شده است، شاهد رشد دو برابری عضلات و کاهش سه برابری بافت چربی در مقایسه با گروه دوم بوده‌اند.

تفاوت‌های پروتئین کازئین با پودر وی

  1. کازئین به زمان بیشتری برای هضم نیاز دارد تا وی
  2. هضم آهسته کازئین نسبت به پروتئین وی
  3. چربی سوزی بیشتر نسبت به پروتئین وی
  4. درصد کربو هیدرات پایین نسبت به پروتئین وی

مزایای پروتئین کازئین

۱٫ خاصیت آنتی باکتریال و تقویت کننده سیستم ایمنی

در بعضی از مطالعات سلولی مشاهده شده است که این پروتئین می‌تواند اثرات ضد میکروبی، تقویت سیستم ایمنی و کاهش فشار خون را داشته باشد.

۲٫ تأثیر بر روی سطح‌ تری‌گلیسیرید

در یک مطالعه که بر روی ۱۰ نفر داوطلب دارای اضافه وزن انجام شده است شاهد کاهش سطح‌ تری‌گلیسیرید بوده‌اند.

۳٫ کاهش رادیکال آزاد

بعضی از پپتایدهای پودر کازئین می‌تواند اثر آنتی اکسیدانی داشته باشد و با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند.

۴٫ کاهش چربی

در یک مطالعه که در طی ۱۲ هفته انجام شده است، افرادی که این پروتئین را دریافت می‌کردند، ۳ برابر کاهش در چربی را نسب به افراد پلاسبو تجربه کرده‌اند.

عوارض مصرف پروتئین کازئین

  • نتایج مطالعات حاکی از این است که هیچ اثر منفی‌ای بر روی سلامتی شما ندارد. اما این پروتئین در افرادی که محدودیت مصرف پروتئین دارند مانند کسانی که به صورت دائم مبتلا به مشکلات کلیوی و کبدی‌ هستند، آسیب می‌رساند.
  • همچنین در دوران بارداری و شیردهی، مصرف آن حتماً باید تحت نظر پزشک صورت بگیرد.
  • اگر ۱ تا ۲ اسکوپ از پودر کازئین را در روز دریافت می‌کنید خیلی بعید است که دچار عوارض جانبی شوید.
  • بعضی از افراد به کازئین و یا لاکتوز موجود در آن حساسیت دارند که البته این موضوع را زمانی متوجه می‌شوند که مقادیر کمی از آن را مصرف می‌کنند.
  • در بعضی از افراد هم ممکن است سبب نفخ و یا علائم گوارشی شود.
  • گاهی تقلبی بودن محصول موجب عوارض جانبی می شود. لذا حتما هنگام خرید این مکمل از اورجینال بودن محصول اطمینان حاصل کنید.

نحوه استفاده از کازئین برای بهره بیشتر

پروتئین کازئین یک منبع با مقادیر زیاد از پروتئین است که بسیار هم مرسوم است.

اغلب افراد و ورزشکاران حرفه ای این مکمل را قبل از خواب استفاده می‌کنند. بدلیل دیر جذب بودن این مکمل و دریافت پروتئین در طول شب، زمانی که ورزشکار خواب است این مکمل یک وعده قبل از خواب مصرف می شود و در وعده صبح و بعد از تمرین از مکمل پروتئین وی استفاده میشود.

پیشنهاد ما استفاده از مکمل آمینو اسید ، مکمل گلوتامین ، مکمل پروتئین وی در کنار مکمل پروتئین کازئین می باشد.

 

توجه : تصاویر بکار رفته در این مطلب صرفا جنبه معرفی مکمل را داشته و هیچگونه تبلیغات و توصیه ای برای استفاده از برند خاص از طرف تیم مای ویتامین نمی شود.